آموزش طراحی پلن معاملاتی فارکس برای تریدرهای مبتدی و حرفه ای

تاریخ آخرین بروزرسانی: 16 ژانویه 2023

پلن معاملاتی فارکس یا Forex trading plan یکی از دلایل موفقت تریدرهای حرفه ای در بازار فارکس است. معامله گران فارکسی که پلن معاملاتی مشخصی ندارند یا به آن پایبند نیستند ممکن است در چند معامله سود کنند اما در انتها همیشه متضرر خواهند بود. اگر تریدر مبتدی هستید یا به تازگی با بازار فارکس آشنا شدید یا جزو تریدرهایی حرفه ای هستید که استراتژی های موفقی دارید اما از روند سوددهی معاملات فارکس خود راضی نیستید این مقاله مناسب شماست.

این مقاله یکی از دهها مقاله آموزش فارکس ارائه شده در سایت تجارت فارکس میباشد.

❤️محبوبترین پلن معاملاتی: آشنایی و طراحی محبوبترین پلن معاملاتی
♻️طراحی پلن معاملاتی: پلن خود را طراحی کنید
💹تارگت و حد ضرر: پلن معاملاتی بدون تارگت و حد ضرر به هیچ کار نمی‌آید
💰قیمت: کاملا رایگان

پلن معاملاتی فارکس چیست؟

بسیاری از افرادی که به تازگی با بازار فارکس آشنا شده اند، دنباله روی افراد موفق یا به ظاهر موفق بازار هستند. تازه کارها نگاه میکنند یک فرد موفق از نظر آن ها روزانه چه مقدار برای کار در بازار فارکس وقت میگذارد چه میزان معامله میکند چقدر سرمایه گذاری میکند و در نهایت چقدر سود میکند. عده  دیگری همه چیز را تنها در آموزش فارکس می بینند و سال ها برای مطالعه انواع آموزش فارکس وقت میگذارند.

اگر جزو هر کدام از این دو دسته هستید، باید بدانید روش کاری شما غلط است و اولین اصل موفقیت در بازار فارکس را رعایت نکرده اید. این اصل موفقیت در تمام دنیا و بین تمام فارکس کارها یکی است:

Be your own trader

تاجر خودتان باشید.

طبق این اصل موفقیت در بازار فارکس، هرکس باید با توجه به مشخصات فردی خود به بازار فارکس وارد شود و معامله کند.پیروی کورکورانه حتی از موفق ترین افراد در فارکس برای شما موفقیت نمی آورد. آموزش فارکس برای همه معامله گران یکسان است اما نوع استفاده از این آموزش برای همه یکسان نیست. شما در موقعیت متفاوتی از شخص دیگر زندگی میکنید،تجارب متفاوتی دارید، تایم کاری متفاوتی دارید و در آخر تحمل ریسک متفاوتی دارید در نتیجه باید سیستم معاملاتی متفاوتی داشته باشید.

به طور مثال:

ممکن است معامله گری علاقه به معامله در صبح داشته باشد و در بازار توکیو یعنی جفت ارزی با پایه JPY معامله کند و موفق باشد، اما اگر شما کارمند باشید و فارکس شغل دوم شما باشد، نمیتوانید صبح ها که سشن معاملاتی توکیو باز می شود و بیشترین نوسان را دارد معامله کنید پس بهتر است در زمان شروع بازار کانادا که سشن معاملاتی آن عصر به وقت ایران است وارد معامله شوید.

یا در مثالی دیگر:

معامله گر حرفه ای و موفقی در بازار فارکس وارد معاملاتی با ریسک بالاتر می شود، سرمایه بیشتری دارد و حد ضرر بیشتری را برای معاملات در نظر میگیرد. این سرمایه برای این معامله گر ممکن است بخشی از پس اندازش باشد و در صورت ضرر با بحران مواجه نشود، اما همین سرمایه برای شما کل پس اندازتان است و حتما وارد بحران خواهید شد.

استراتژی این معامله گر با در نظر گرفتن حد ضرر بالا موفق است ممکن است روند بازار به حد ضرر او نزدیک شود و سپس به سمت سود بازگشت داشته باشد اما اگر شما با حد ضرر کمتری وارد این معامله شوید قبل از اینکه بازار به سود شما تغییر روند دهد با ضرر از معامله خارج خواهید شد.

پس نیاز به طراحی یک پلن معاملاتی شخصی خواهید داشت و با طراحی یک پلن معاملاتی شخصی سازی شده و پیروی از شرایط و تجارب خودتان موفق خواهید شد.

پلن معاملاتی فارکس

با پلن معاملاتی فارکس خودتان اینگونه موفق شوید.

 

[elementor-template id="52272"]

طراحی پلن معاملاتی فارکس

برای طراحی یک پلن معاملاتی موفق باید به چند نکته توجه کنید:

  • زمانی که میخواهید صرف معامله در بازار فارکس کنید.
  • توقع میزان سودی که از معامله در بازار فارکس دارید
  • حداکثر میزان ضرری که میتوانید از نظر روانی و مادی متحمل شوید.
  • استراتژی های معاملاتی که میخواهید بر اساس آن معامله کنید.

طراحی پلن معاملاتی فارکس با توجه به زمان

زمانی که میخواهید صرف معامله در بازار فارکس کنید، اولین نکته در ساخت و طراحی پلن معاملاتی فارکس است. بررسی کنید چه زمان‌هایی میخواهید معامله کنید و چقدر زمان میتوانید صرف بازار فارکس کنید. معامله در بازار فارکس بعنوان شغل اول یا شغل دوم مستلزم صرف زمان مشخص است. زمانی که به این کار اختصاص می دهید، نباید انقدر کم باشد که منجر به از دست رفتن موقعیت های خوب شود و نه انقدر زیاد که به زندگی شخصیتان آسیب وارد کند.

علاوه بر این وقتی که تایم مشخصی را برای معامله در بازار فارکس تعیین میکنید میدانید که چه جفت ارزهایی برای معامله در این زمان مناسب تر هستند. البته حتما زمانی را صرف یادگیری آموزش فارکس کنید و همیشه اطلاعات خود را به روز کنید. آموزش در بازار فارکس هیچوقت تمام نشده، حتی اگر حرفه ای باشید. بازار همیشه درحال تغییر است به همین نسبت آموزش فارکس نیز هر روز تغییر میکند و بهینه می شود.

تارگت گذاری و تعیین حد ضرر مناسب

یک معامله گر موفق در طراحی پلن معاملاتی فارکس خود باید بداند توقع چه میزان سود از این بازار را دارد. رویایی فکر نکنید، مسلما به هرکس که بگویید چقدر سود میخواهی خواهد گفت هرچه بیشتر بهتر اما این تفکر غلط منجر به ضرر شما خواهد شد. تعیین هدف مشخص در بازار فارکس جلوی هرزروی و شکست شما را میگیرد. اگر تعیین کنید روزانه چه مقدار سود معقول میخواهید میتوانید حجم و نوع معاملاتتان را به درستی برنامه ریزی کنید.

معامله گران زیادی هستند که پس از رسیدن به سود مطلوب دچار غرور می شوند و با وارد شدن به معاملات بعدی کل سودی که برای آن زحمت کشیده اند از دست می دهند. از طرف دیگر بازار متغییر است و ممکن است همیشه با تحلیل شما جور در نیاید، حتی اگر همیشه از این نوع تحلیل و استراتژی معاملاتی نتیجه خوبی گرفته باشید. پس همیشه در نظر داشته باشید که چه میزان جای ریسک دارید.

ضرر معقول جزوی از فارکس است، اما ضرر بیش از حد علاوه بر اینکه جیب شما را خالی میکند، بار روانی منفی برای شما دارد. پس از اینکه حد ضرر روزانه خود رسیدید دیگر نباید معامله کنید. تریدرهای زیادی پس از اینکه در چند معامله ضرر میکنند به هدف جبران معاملات پیشین وارد معامله جدیدی میشوند اما چون دیگر دقت و تمرکز کافی ندارند و احساسی عمل میکند، ضررهای بیشتری را متحمل می شوند و این اصلا خوب نیست.

تدوین پلن معاملاتی شخصی در فارکس

دو مورد قبلی طراحی پلن معاملاتی فارکس به شما نشان می دهد چه استراتژی مناسب شماست. تایمتان کم است، میخواهید اسکالپر باشید یا میتوانید روزانه معامله کنید؟ با توجه به مشخصات فردی ترجیح می دهید با چارت خالی به روش پرایس اکشن معامله کنید یا نیاز به ابزار های کمکی دارید؟ (اگر با این استراتژی ها آشنا نیستید نگران نباشید همه آن ها را به مرور آموزش خواهیم داد).

تایم کاری تعیین تارگت و حد ضرر باعث می شود بتوانید استراتژی معاملاتی خودتان را شخصی سازی کنید. میتوانید از یک یا چند استراتژی معاملاتی استفاده کنید اما همیشه و همیشه به آن پایبند باشید و دائم در حال تغییر استراتژی نباشید. تغییر دائمی استراتژی معاملاتی منجر به سردرگمی شما خواهد شد.

ّبروکر فارکس ifc markets

ّبروکر فارکس ifc markets

پایبندی به پلن معاملاتی فارکس

دو عامل موفقیت در فارکس به شرح زیر است:

  • طراحی پلن معاملاتی فارکس
  • و پایبندی به پلن معاملاتی فارکس

اگر بهترین پلن معاملاتی فارکس را طراحی کنید اما به آن پایبند نباشید، چه فایده ای دارد؟ هیچ! انگار هیچ پلن معاملاتی ندارید. پایبندی به پلن معاملاتی که طراحی کرده اید به اندازه خود طراحی آن مهم است. یک معامله گر منضبط باشید و در مقابل امیال  و تصمیمتان زودگذر مثل یک دیوار آجری عمل کنید.اجازه ندهید هیچ ایده یا هیچ کسی نظم معاملات شما را از بین ببرد.

نظم و انضباط پلاستیکی محکم نخواهد بود. نظم و انضباط از نی و چوب ساخته نخواهد شد. ما نمی خواهیم قلک کوچک باشیم.ما می خواهیم معامله گران موفقی باشیم! پس در حفظ اصول پلن معاملاتی فارکس خود مانند دیوار آجری عمل کنید.

پایبندی به پلن معاملاتی فارکس

پایبندی به پلن معاملاتی فارکس

در صورت پایبندی، یک پلن معاملاتی فارکس به شما کمک می کند اشتباهات تجاری را کاهش داده و ضرر و زیان شما را به حداقل برساند. پس:

"اگر شما نمی توانید برنامه ریزی کنید، شما قبلا برنامه ریزی کرده اید که شکست بخورید."

یک پلن تجاری شخصی هرگونه تصمیم گیری نادرست را در اوج لحظه از بین می برد.

تغییر پلن معاملاتی فارکس

همانطور که بازار فارکس، آموزش فارکس و هرچیز دیگری در این بازار دائم در حال تغییر است، تجربه تریدر، انتظارات تریدر، سرمایه تریدر و دیگر عوامل طراحی پلن معاملاتی تریدر نیز به مرور زمان تغییر میکند. پس یک پلن معاملاتی برای همیشه طراحی نمی شود بلکه به مرور زمان باید آن را تغییر داد. اما یک تریدر چگونه بفهمد تا کی باید به پلن طراحی شده پایبند باشد و کی زمان آن رسیده است که پلن معاملاتی خود را تغییر دهد.

یک تریدر موفق باید همیشه از خود بپرسد چرا، چه زمانی و چگونه.

این شامل شخصیت تاجر، انتظارات شخصی، قوانین مدیریت ریسک و پلن معاملاتی شما است. تا زمانی که پاسخ شما به این سوالات یکسان است و هنوز شرایط شما تغییر نکرده است، باید به پلن معاملاتی خود پایبند باشید اما هر زمان پاسخ شما به این سوالات تغییر کرد، وقت آن است که پلن معاملاتی فارکس جدیدی را طراحی کنید.

البته توجه داشته باشید معامله گران تازه کار با خواندن هر مقاله جدید یا به سود رسیدن چند معامله تصور میکنند تغییر سطح داده اند و حرفه ای تر شده اند. فارکس، بازار امیال و آرزوها نیست، بازار یک شبه پولدار شدن نیست، پس در یک شب و یک روز با خواندن یک مقاله و یادگیری یک آموزش فارکس جدید شما تغییر نخواهید کرد. پلن معاملاتی فارکس شما هم نباید به سرعت و روزانه تغییر کند.

تفاوت پلن معاملاتی و استراتژی معاملاتی

برخی از معامله گران تصور میکنند پلن معاملاتی فارکس همان استراتژی معاملاتی است. اما این کاملا اشتباه است استراتژی معاملاتی بخشی از یک پلن معاملاتی است. در طراحی یک استراتژی معاملاتی شما نقاط ورود و خروج به معامله را به روش های مختلف مشخص میکنید برای هر معامله حد سود و حد ضرر در نظرمیگیرید. اما در یک پلن معاملاتی چارچوبی را تعیین میکنید که مثلا در مجموع همه معاملاتتان در بازه یک روزه یا هفتگی یا ماهانه میخواهید چه میزان سود کنید یا میتوانید چه میزان ضرری را متحمل شوید.

شما ممکن است در یک روز از مجموعه چند استراتژی معاملاتی مختلف که مناسب شماست استفاده کنید و موفق باشید  اما امکان ندارد در یک بازه زمانی کوتاه مدت حتی در یک ماه از چند پلن معاملاتی متفاوت استفاده کنید و همچنان موفق باشید. به مرور در این آموزش با انواع استراتژی های معاملاتی آشنا خواهید شد. اما بهتر است همین ابتدا تفاوت این دو را بدانید تا دیگر دچار سردرگمی نشوید.

جمع بندی

پس بار دیگر می گوییم موفقیت در بازار فارکس در کنار آموزش فارکس و به روزکردن اطلاعات مستلزم رعایت دو اصل مهم است.

  • طراحی یک پلن معاملاتی فارکس شخصی سازی شده
  • پایبندی به پلن معاملاتی فارکس شخصی سازی شده

بروکر آلپاری محبوبترین بروکر در ایرانیان

بروکر آلپاری محبوبترین بروکر در ایرانیان

چرا همه تریدرها نیاز به پلن معاملاتی فارکس دارند؟

همانطور که قبلتر بیان کردیم، پلن معاملاتی فارکس و پایبندی به پلن معاملاتی فارکس یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در فارکس است. حال که با پلن معاملاتی و طراحی آن آشنا شدیم، میخواهیم بدانیم چرا همه تریدرها باید پلن معاملاتی داشته باشند و  استفاده از آن چقدر در روند موفقیت یک تریدر موثر است.

معامله کردن با داشتن یک پلن معاملاتی بسیار ساده تر از معامله کردن بدون پلن است. بیایید در قالب یک مثال این توصیه را بررسی کنیم:

به زمانی که از GPS برای مسیریابی استفاده می کنید فکر کنید (یا Google Maps روی تلفن هوشمند شما). این شما هستید که تعیین میکنید در کجای مسیر قرار دارید قصد دارید به کجا بروید. و سپس GPS نشان می دهد چگونه باید به مقصد برسید. حال اگر در حال حرکت به سمت مسیر سهوا دچار خطا شدید و راه را اشتباه رفتید، چون مقصد و مسیر مشخص است میتوانید از اولین دوربرگردان دور بزنید یا دوباره مسیریابی کنید تا در مسیر درست قرار بگیرید و اشتباه قبلی را جبران کنید.

حتی اگر اشتباه شما منجر به صرف زمان یا هزینه شده باشد بازهم استفاده از GPS کمک میکند بیش از این خطا نروید و به کلی سردرگم نشوید. حال اگر در تمام مسیر به طور مداوم GPS خود را چک کنید احتمال اینکه از مسیر خارج شوید بسیار کم است.

رسیدن به سرزمین موعود سود مداوم

استفاده از پلن معاملاتی فارکس هم دقیقا مشابه همین است. با بررسی مداوم پلن معاملاتی احتمال خطا در معاملات بسیار کم می شود و اگر گاهی سهوا دچار خطا شوید میتوانید به سرعت به مسیر درست برگردید. زمانی که از یک پلن معاملاتی شخصی سازی شده استفاده میکنید و به آن پایبند هستید در مسیر سودآوری مداوم قرار خواهید گرفت. هر تریدری میخواهد در سرزمین موعود سودآوری مداوم قرار بگیرید اما اگر نداند چه مسیری به این سرزمین موعود میرسد و آیا همیشه در مسیر درست قرار دارد یا نه چگونه به مقصد برسد.

درست مانند راننده ای که میخواهد به مقصد برسد اما اگر نداند در مسیر درست حرکت میکند چقدر احتمال دارد به مقصد مورد نظر برسد. ممکن است بگویید همانطور که در رانندگی میتوان از نقشه استفاده کرد با استفاده از آموزش فارکس به تنهایی نیز میتوان به موفقیت رسید. اما اشتباه میکنید نقشه ها توجه ای به این ندارند که شما پیاده هستید یا سواره با خودرو حرکت میکنید یا دوچرخه مسیرهای پر پیچ و خم را دوست دارید یا راه مستقیم و سریع.

آموزش فارکس هم همانند نقشه برای همه یکسان است و توجه ای به این ندارد که مبتدی هستید یا حرفه ای چقدر زمان دارید سطح استرس شما چقدر است و کدام آموزش با توجه به مشخصات شما برای شما بهتر است. استفاده از یک پلن معاملاتی فارکس باعث می شود به مسیر رسیدن به موفقیت مسلط باشید و این سطح تنش و استرس شما را کم میکند.

مثل یک گاوچران معامله نکنید

بدون یک پلن معاملاتی فارکس غیرممکن است منطقی عمل کنید. در عوض همانند یک گاوچران خواهید بود همیشه استرس دارید و دستتان روی ماشه است. بی دلیل تیراندازی میکنید و مهم نیست به هدف میخورد یا نه.به احساس زودگذر اطمینان میکنید و دائم منتظر سیگنال های بی پایه دیگرانید.

پلن معاملاتی فارکس

تریدر گاوچران نباشیم.

معامله گاوچرانی معامله نیست، قمار است.

هر زمان که نتیجه معامله انچه که میخواهید نشود اگر پلن معاملاتی نداشته باشید، احساسی عمل خواهید کرد و تا زمانی که آرام شوید و شرایط موجود را درک کنید. مانند یک گاوچران به هر شرایطی حمله خواهید کرد و دائم تیراندازی میکند و نتیجه ای جز از بین رفتن همه سرمایه تان ندارد.

معامله کردن بدون پلن معاملاتی قمار است

معامله در بازار فارکس نباید با قمار کردن اشتباه گرفته شود. اگر آموزش های فارکس را جدی نگرفته اید،استراتژی معاملاتی مشخصی ندارید، پلن معاملاتی مناسب خود را طراحی نکرده اید پس بازار فارکس را با قمار اشتباه گرفته اید. بدون برنامه دقیق شما فقط متکی به شانستان هستید و شانسی خرید یا فروش میکنید و در آخر مانند همه قماربازان شکست خواهید خورد.

هر خرید و فروش در بازار فارکس باید با برنامه باشد.استراتژی برای ورود به معامله داشته باشید و پلن معاملاتی برای تعیین حجم معاملات انتظاری که از سود یا ضرر معامله دارید و هر معیار دیگری که منجر به سودآوری و جلوگیری از شکست های مداوم شود. راز موفقیت در بازار فارکس برنامه ریزی است.

یک اشتباه منجر به اشتباهات بزرگ تر می شود

یک تریدر بدون پلن معاملاتی فارکس زمانی که مرتکب اشتباه می شود نمیتواند اشتباه خود را عیب یابی کند و به مسیر درست بازگردد. اما تریدری که پلن معاملاتی فارکس دارد میداند که یا طراحی پلن معاملاتی اشتباه بوده یا به آن پایبند نبوده است، و با بررسی پلن معاملاتی فارکس که برای خود طراحی کرده است عیب را پیدا میکند، دیگر مرتکب این اشتباه نمی شود و در مسیر باقی می ماند.

پلن معاملاتی فارکس

مسیر موفقیت را گام به گام طی کنید.

البته ضرر در بازار فارکس جزوی از بازار است منظور ما از اشتباه ضررهای متداول نیست بلکه اشتباهات فاحشی است که بعد از اینکه متضرر شدید میدانید هیچ رخ داد یا شرایط خاصی در بازار نبوده است که منجر به ضرر شما شود بلکه شما دچار غرور شده اید درست تحلیل نکرده اید یا دچار ترس شده اید و به موقع وارد معامله نشده اید و اشتباهاتی از این قبیل. قبلا نیز این را گفته ایم اما باز هم تاکید میکنیم:

اگر برای موفق شدن برنامه ریزی نکنید، از قبل برای شکست برنامه ریزی کرده اید.

بدیهی است که استفاده از یک پلن معاملاتی فارکس موفقیت شما را تضمین نمیکند، اما باعث می شود به سرعت از بازار خارج نشوید و بی دلیل سرمایه خود را از دست ندهید.

استفاده از پلن معاملاتی راز بقا در فارکس است.

بقا در بازار فارکس بهتر از شکست است

بیایید صادق باشیم، اکثر معامله گران تازه وارد در بازار فارکس چندین بار سرمایه خود را از دست می دهند حتی بسیاری از معامله گران حرفه ای نیز بارها سرمایه های هنگفتی را از دست داده اند. از دست دادن سرمایه در ابتدای آشنایی با بازار فارکس موجب انزجار از این کار سودآور و پر فایده می شود.

پس در ابتدای کار مهم تر از اینکه بفکر سودآوری باشید این است که در بازار فارکس باقی بمانید و استفاده از یک پلن معاملاتی فارکس شاید باعث نشود که سودآور باشید، اما حتما باعث می شود سرمایه شما حفظ شود، ریسک نکینید و با برنامه معامله کنید.

اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

واقعا عالی بود، هرکسی ک میخواد بیاد تو بازار های مالی معامله کنه، این اطلاعات رو حتما باید داشته باشه، و بهشون عمل کنه و سبک معاملاتی خودش رو خلق کنه طبق شرایط و شخصیتی ک داره. واقعا عاشق این کارم، چون صفر تا صدشو خودم دارم درست میکنم و این خیلی برام لذت بخشه، معامله گری خیلی دنیای بزرگی داره

بسیاری عالی واموزنده خدا حفظتون کنه

خیلی ممنون

عالی

دم شما گرم
خیلی ممنون بسیار کاربردی و مفید بود با اینکه همون اولش رو خوندم و بقیه‌ش رو ذخیره کردم سر موعد خودش بخونم ولی کاملا مشخص بود حرفه ای نوشته شده این متن
بازم دمتون گرم

سلام . برای منی که تازه وارد و هزاران خیال داشتم ، روشن کردن چراغی بود در یک شب تار تا صخره ها ودره ها را ببینم . ممنون از شما