آموزش کندل صعودی | کندل نزولی | کندل خنثی

تاریخ آخرین بروزرسانی: 20 می 2023
در تحلیل پرایس اکشن، کندل صعودی، کندل نزولی و کندل خنثی که تا به حال شناخته شده‌اند، با تعریف کندل صعودی، نزولی و خنثی، جدا از کندل هایی که بسته شده‌اند، تعریف می‌شوند. تشخیص این نوع کندل ها، باعث افزایش اطمینان معامله گر در حین معامله می شود و می تواند تاییدی برای پیش بینی روند آتی بازار باشد. به عنوان مثال، کندل صعودی به این معناست که قیمت بازار در طول مدت زمانی که کندل شکل گرفته است، از ابتدای بازار تا انتهای آن، افزایش یافته است. در مقابل، کندل نزولی به این معناست که قیمت بازار در طول مدت زمانی که کندل شکل گرفته است، کاهش یافته است. و در نهایت، کندل خنثی به این معناست که قیمت بازار در طول مدت زمانی که کندل شکل گرفته است، تغییر چندانی نداشته است و افت یا صعود چندانی نداشته است. برای تشخیص این نوع کندل ها، معامله گران معمولا از الگوهای شمعدانی استفاده می کنند که با توجه به شکل و رنگ کندل ها، می توانند پیش بینی کنند که بازار به سمت صعود یا نزول یا خنثی حرکت خواهد کرد. این نوع تحلیل ها برای معامله گران حرفه ای بسیار مفید واقع می شود و می تواند باعث افزایش سودآوری آنها شود. در این مقاله به بررسی هرکدام از سه نوع کندل بر اساس پرایس اکشن خواهیم پرداخت تا به شما هم اطلاعات دقیقی در مورد این سه مدل ارائه کنیم و هم کاربرد هرکدام را به شما بیاموزیم.

تقسیم بندی کندل صعودی ، کندل نزولی کندل خنثی

کندل صعودی

کندل صعودی

کندل ها بر اساس قیمت بسته شدن به سه دسته تقسیم می شوند.
  • کندل صعودی: کندلیست که قیمت بسته شدن آن بالاتر از قیمت باز شدن کندل باشد.
  • کندل نزولی: کندلیست که قیمت بسته شدن آن پایین تر از قیمت باز شدن کندل باشد.
  • کندل خنثی: کندلیست که قیمت باز شدن و بسته شدن آن یک قیمت باشد.
اما نوع دیگری از دسته بندی کندل ها وجود دارد که کندل ها براساس موقعیت بسته شدن کندل تقسیم بندی می شوند. در این نوع دسته بندی نیز ما از نام های صعودی،نزولی و خنثی استفاده میکنیم. فاصله بین high و low یک کندل را به سه قسمت تقسیم کنید. کندل های صعودی ،نزولی و خنثی حال بدون توجه به بالارونده یا پایین رونده بودن کندل ها را براساس محل بسته شدن کندل دسته بندی میکنیم:
  • اگر کندل در یک سوم بالایی بسته شود یک کندل صعودی است.
  • اگر کندل در یک سوم میانی بسته شود یک کندل خنثی است.
  • و اگر کندل در یک سوم پایین بسته شود یک کندل نزولی است.
تصویر زیر کندل هایی با محل بسته شدن مختلف را نشان می دهد.
کندل های صعودی ،نزولی و خنثی

کندل های صعودی ،نزولی و خنثی

  تصویر فوق دو کندل ترکیبی را براساس موقعیت بسته شدن نشان میدهد. همانطور که مشاهده میکنید کندل دوم در یک سوم پایینی کندل خود و در یک سوم میانی کندل قبل بسته شده است که بنابراین یک کندل نزولی،خنثی است. نمونه هایی دیگر از انواع کندل های صعودی،نزولی و خنثی را در تصاویر زیر مشاهده کنید. سعی کنید قبل از خواندن تفسیر هر کندل ابتدا خودتان نوع کندل را براساس محل بسته شدن تشخیص دهید.
مثال1:
کندل های صعودی ،نزولی و خنثی کندل دوم از تصویر بالا در یک سوم بالایی کندل خود و در یک سوم بالایی کندل قبل از خود بسته شده است بنابراین کندل صعودی،صعودی است.  
مثال2:
کندل های صعودی ،نزولی و خنثی در تصویر بالا نیز همانند تصویر قبلی کندل در یک سوم بالایی خود و یک سوم بالایی کندل قبل از خود بسته شده استو یک کندل صعودی،صعودی است.  
مثال3:
کندل های صعودی ،نزولی و خنثی   در تصویر بالا کندل در یک سوم پایینی خود و یک سوم میانیکندل قبل از خود بسته شده است پس یک کندل نزولی خنثی است.  
مثال4:
کندل های صعودی ،نزولی و خنثی در تصویر بالا کندل در یک سوم بالایی کندل خود و یک سوم بالایی کندل قبل از خود بسته شده است. که یک کندل صعودی صعودی است.
مثال5:
کندل های صعودی ،نزولی و خنثی در تصویر بالا کندل در یک سوم میانی کندل خود و در یک سوم بالایی کندل قبل بسته شده است که یک کندل خنثی صعودی است. مثال های متعددی با انواع کندل ها چه کندل صعودی و چه کندل نزولی و چه کندل خنثی را میتوان در این زمینه ارائه داد. در تحلیل پرایس اکشن برای معامله گران حرفه ای که بدون هیچ ابزاری و فقط با اتکا با چارت معامله میکنند توجه به تمام جزئیات کندل ها کمک بسازی در تصمیم گیری هرچه صحیح تر می کند. در پیشبینی روند آتی بازار فارکس پس از بررسی قدرت و ضعف کندل بر اساس قیمت بسته شدن کندل و قدرت و ضعف کندل و روند بازار بررسی کندل ها بر اساس محل بسته شدن کندل میتواند تاییدی بر پیشبینی باشد و با اطمینان بیشتری وارد معامله شوید. توجه به جزئیات یکی از عوامل موفقیت تریدرهای حرفه ای پرایس اکشن است. نباید از کنار کوچک ترین مباحث به سادگی عبور کنیم. همچنین، باید به نوع کندل‌ها نیز توجه کرد و با توجه به شکل آن‌ها، تصمیم‌گیری صحیحی را انجام داد. برای مثال، در صورتی که یک کندل دوتاپ داشته باشیم، به معنی این است که قیمت به یک سطح بالا دسترسی پیدا کرده ولی نتوانسته است به آن سطح برسد و به سمت پایین برگشته است. این نشان‌دهنده تحولاتی در بازار است که ممکن است به تغییر روند بازار منجر شود. همچنین، در تصمیم‌گیری برای ورود به معامله، باید به نوع کندل‌های قبلی نیز توجه کرد. به عنوان مثال، اگر یک سری کندل‌های صعودی در حال شکل‌گیری است، ممکن است بهتر باشد منتظر شد تا یک کندل نزولی شکل بگیرد و سپس وارد معامله شویم. در این صورت، ممکن است بتوانیم به قیمت بهتری وارد شویم و با افزایش سود خود را بهبود بخشیم. به طور خلاصه، برای موفقیت در معاملات بازار فارکس، باید به جزئیات کندل‌ها توجه کرد و با تحلیل دقیق آن‌ها، تصمیم‌گیری صحیحی را انجام داد. همچنین، باید به نوع کندل‌ها و تحولات بازار نیز توجه کرد و با استفاده از این اطلاعات، بهترین تصمیم را برای ورود به معامله بگیریم.
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با سلام ممنون از آموزشهای خوبتون
مثال 5: در تصویر بالا کندل در یک سوم میانی کندل خود و در یک سوم “پایینی” کندل قبل بسته شده است که یک کندل خنثی “نزولی” است.
پایینی==>بالایی
نزولی==>صعودی

سلام . واقعا دعای خیر خوانندگان باید و باید پشت سرتان باشد . توضیحات عالی . به این جمله در مثال 5 دقت فرمایید.در تصویر بالا کندل در یک سوم میانی کندل خود و در یک سوم پایینی کندل قبل بسته شده است که یک کندل خنثی نزولی است—– در یک سوم بالایی کندل قبل از خود بسته شده تصویر اینو نشون میده