شاخص دلار در فارکس چیست و چه کاربردی در این بازار دارد؟

تاریخ آخرین بروزرسانی: 8 سپتامبر 2022

در درس قبل از آموزش فارکس با آیتم های معاملاتی معتدد که در بازار فارکس معامله می شود آشنا شدید.

همانطور که دانستید بازار فارکس با نام بازار تبادل ارزهای خارجی شناخته می شود اما در این بازار علاوه بر جفت ارزها آیتم های معاملاتی مختلفی نیز وجود دارد که معامله گران می توانند آنها را معامله کنند. یکی از آیتم های معاملاتی که توسط معامله گران در بازار فارکس معامله می شود شاخص دلار است که در درس پیش اشاره کوچکی به آن کردیم،در این مقاله شاخص دلار در فارکس را به طور کامل به شما آموزش خواهیم داد تا با آن بیشتر آشنا شوید.

بنابراین اگر می خواهید با شاخص دلار در فارکس آشنا شوید و کاربرد آن در این بازار را بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شاخص دلار در فارکس

شاخص دلار(AUDX) از متوسط هندسی وزنی یک سبد از 6ارز خارجی تشکیل شده است که در برابر دلار مقایسه می شوند.

 

5/5 - (5 امتیاز)

سرفصل های آموزشی حدسود و حدضرر در فارکس

شاخص های فارکس چیست؟

اگر در بازارهای مالی فعالیت داشته باشید مطمئنا با شاخص های مختلفی که قابلیت معامله دارند آشنا هستید و می دانید که تعداد زیادی آیتم های معاملاتی وجود دارد که معامله گران می توانند آنها را معامله کنند. اما اگر جزو معامله گران مبتدی باشید ممکن است با آیتم های معاملاتی که در بازارهای مالی وجود دارد اطلاع نداشته باشید.

اکثر معامله گران که در بازار فارکس هستند این بازار را با نام تبادل ارزهای خارحی شناخته اند و تصور می کنند در این بازار فقط واحدهای ارزی در مقابل یکدیگر خرید و فروش و توسط معامله گران معامله می شوند. درست است که در بازار فارکس عمدتا ارزهای خارجی در مقابل یکدیگر معامله می شوند اما این تصور که در این بازار صرفا ارزها قابل معامله هستند اشتباه است زیرا آیتم های دیگری نیز وجود دارد که معامله گران اگر تمایل داشته باشند می توانند آنها را معامله کنند.

در بازار فارکس معامله گران می توانند شاخص های مختلفی مانند شاخص داو جونز،شاخص نزدک،شاخص Dax30 و شاخص S&P500 را معامله کنند،این شاخص ها جزو سهام آمریکا هستند که از ارزش بالایی برخوردار می باشند. همه این شاخص ها جزو سهام آمریکا هستند که معامله گران می توانند آنها را معامله کنند،ممکن است الان برای شما یک سوال پیش آمده باشد که اگر سهام آمریکا قابلیت معامله دارد چرا دلار آمریکا معامله نمی شود؟ خب باید به شما بگوییم که دلار آمریکا نیز یکی از شاخص های این بازار است که معامله گران می توانند آن را معامله کنند و موضوع این مقاله نیز در همین زمینه می باشد.در ادامه این مقاله شاخص های دلار را به شما آموزش خواهیم داد.

شاخص دلار چیست؟

دلار یکی از ارزهای بسیار مهم است که از گذشته تا به حال ارش خود را حفظ کرده است و در بازارهای بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.طبیعی است که دلار اهمیت بالایی در سیستم های مالی داشته باشد زیرا ارز بزرگترین قدرت اقتصادی است و در تمام دنیا از نقدینگی بسیار زیادی برخودار می باشد. شاخص دلار ایالات متحده آمریکا با نماد USDX شناخته می شود.این شاخص از 6 ارز خارجی تشکیل شده است که شامل ارز یورو(EUR)،ارز ین(JPY)،ارز پوند(GBP)،دلار کانادا(CAD)،فرانک سوئيس(CHF) و کرون(SEK) می شود.

شاخص دلار با نماد USDX یا DXY در سال 1973 تعیین شد.در آن زمان این شاخص به اندازه 100000000 ارزش داشت و در ایالات متحده تحت قراردادهای فیوچر معامله می شد. با استفاده از شاخص دلار (ِUSDX) می توان ارزش ارز دلار را در مقابل این 6ارز را مقایسه کرد که این کار با میانگین وزنی هندسی امکان پذیر می باشد.

از سال 1973 که شاخص دلار عنوان شد تا سال 1998 مارک آلمان دارای بیشترین وزن در شاخص دلار بود و به عنوان شریک دلار به حساب می آمد،در آن زمان تعداد ارزهای موجود در شاخص دلار 10 عدد بود و مارک آلمان با 21 درصد سهم جزو بزرگترین شریک های آلمان به شمار می رفت. اما امروزه ارز یورو با 57/6% درصد دارای بیشترین وزن در شاخص دلار آمریکا است و ارز یورو باعث شد که مارک آلمان کنار گذاشته شود،همچنین تعداد ارزها از 10 عدد به 6 عدد کاهش یافته است.در تصویر زیر می توانید این ارزها را مشاهده کنید.

شاخص دلار در فارکس

ممکن است تصور کنید به دلیل اینکه 6 ارز در شاخص دلار USDX وجود دارد به همین دلیل 6 کشور عضور آن است اما این تصور اشتباه است زیرا 22 کشور در شاخص دلار وجود دارد که 17 کشور از آن جزو اتحادیه اروپا است و علاوه بر آن 5 کشور دیگر که شامل بریتانیا،ژاپن،سوئد،سوئیس و کانادا می شود نیز عضور هستند. به ارزهای تکشیل دهنده شاخص دلار USDX سبد ارزها گفته می شود که به هر یک از این ارزها یک وزن می دهند به آن میانگین وزن هندسی گفته می شود.این وزن در ارزها متفاوت است و به این دلیل تعلق می گیرد که کشورها از نظر اقتصادی یکسان نیستد و به هر کدام از آنها یک وزن داده می شود.

در میان سبد ارزهای شاخص دلار همانطور که دانستید ارز یورو با اندازه 57/6% دارای بالاترین وزن می باشد.پس از یورو،ین ژاپن با اندازه 13/6% وزن بزرگی دارد زیرا این کشور نیز از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارد.ارزهای بعدی کمتر از 30% را تشکیل می دهند.

کاربرد شاخص دلار چیست؟

شاخص دلار در بازار فارکس یکی از بهترین ابزارهای تحلیل به شمار می رود.معامله گران می توانند با استفاده از شاخص دلار،ارز دلار را با 6 ارز قدرتمند که شامل یورو(EUR)، ین ژاپن(JPY)،پوند انگلیس(GBP)،دلار کانادا(CAD)،فرانک سوئیس(CHF) و کرون(SEK) می شود مقایسه کنند. معامله گران می توانند از نمودار شاخص دلار استفاده کنند،اگر این نمودار به شکل صعودی باشد بدان معناست که دلار نسبت به 6ارز دیگر از قدرت بالاتری برخودار است،اما اگر نمودار به شکل نزولی باشد بدان معناست که دلار ضعیف تر است و 6 ارز دیگر از قدرت بیشتری برخودار هستند.

اگر شما وارد معامله ای شوید که شامل جفت ارزهایی متشکل از ارزها موجود در شاخص دلار باشد UADXمی تواند به شما کمک کند.اگر معامله شما دارای هیچ کدام از این ارزها نباشد نیز UADX می تواند به شما چشم اندازی از دلار آمریکا را نشان دهد.به عبارتی زمانی که دلار آمریکا قابل ارزیابی نیست UADX می تواند به شما کمک کند. بسیاری از رسانه ها که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می کنند تغییراتی که در شاخص دلار به وجود می آید را به افرادی که انها را دنبال می کنند ارائه خواهند داد.در این صورت آنها می توانند چشم اندازی از دلار آمریکا داشته باشند و آن را با سایر ارزهای بازار مالی مقایسه کنند و با صعود یا نزول آن متوجه ارزش دلار نسبت به سایر ارزها شوند.

همچنین از آنجا که ارز یورو با وزن 57/6% دارای بیشترین وز در شاخص دلار می باشد می تواند به عنوان یک شاخص معکوس برای یورو به شمار رود.ر این صورت زمانی که دلار رو به افزایش باشد یورو رو به کاهش می باشد و برعکس زمانی که یورو به افزایش باشد دلار کاهش می یابد. معامله گران باید به جفت ارزهای خود دقت کنند اگر در جفت ارزهای آنها دلار آمریکا به عنوان ارز پایه وجود داشته باشد دلار با شاخص UADX همبستگی مثبت خواهد داشت.در این صورت معامله گران می توانند با افزایش شاخص دلار نتیجه بگیرند که جفت ارز آنها نیز افزایش خواهد یافت و اگر شاخص دلار کاهش یابد جفت ارز آنها نیز کاهش خواهد یافت.

همچنین اگر معامله گران جفت ارزی را معامله کنند که دلار در آن به عنوان ارز متقابل باشد،در نتیجه شاخص دلار با این جفت ارز رابطه معکوس خواهد داشت و آنها برخلاف جهت یکدیگر حرکت خواهند کرد که معامله گران می توانند از حرکت آنها نسبت به یکدیگر برای معامله خود تصمیم بگیرند.

فرمول محاسبه شاخص دلار چیست؟

فرمول محاسبه شاخص دلار که شامل 6 ارز می باشد به شکل زیر است.

USDX = 50.14348112 x EUR/USD۸ (-0.576) x USD/JPY (0.136) x GBP/USD(-0.119) x USD/CAD^(0.091) x USD/SEK^(0.042) x USD/CHF^(0.036)

در جدول زیر می توانید یک نمونه از محاسبه ارزش شاخص دلار را مشاهده کنید که در نهایت آنها ضربدر 50.14348112 می شوند و ارزش شاخص دلار برابر با 96.63935446 خواهد شد.

جفت ارز وزن قیمت ارز نرخ وزن
EUR/USD 57.60%- 1.1068 0.943226881
USD/JPY 13.60% 104.75 1.882525849
GBP/USD 11.90%- 1.3175 0.967719909
USD/CAD 0.10% 1.3132 1.025104428
USD/SEK 4.20% 8.6208 1.094694656
USD/CHF 3.60% 0.9855 0.999474317

نظریه لبخند دلار چیست؟

ممکن است تا به حال برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا ارز ایالات متحده آمریکا یعنی دلار چه در زمانی که شرایط در بازار دشوار است چه در زمانی که شرایط بازار بسیار مساعد است تقویت می شود و از قدرت بالایی برخودار می باشد. جواب این سوال در نظریه لبخند دلار مورگان استنلی وجود دارد،مورگان استنلی این نظریه را توضیح داد و توانست دلیل این موضوع را بیان کند. شخصی به نام استیون جن که یک اقتصاددان و استراتژیست بود تئوری بیان کرد که آن را لبخند دلار نامید.این نظریه دارای سه سناریو است که آن را توضیح می دهد.

سناریو اول: در سناریو اول به ریسک گریزی سرمایه گذاران اشاره دارد،از آنجا که سرمایه گذاران تمایل به ریسک ندارند بر روی دارایی های که پرریسک هستند را سرمایه گذاری  نخواهند کرد بلکه آنها ترجیح می دهند دارایی های مطمئن تر مانند دلار را خریداری کنند. سرمایه گذاران در این سناریو حتی وضعیت اقتصادی آمریکا را بررسی نخواهند و صرفا به دلیل اینکه این ارز از نظر اقتصادی همیشه باارزش بوده است به آن اطمینان می کنند و بر روی این ارز سرمایه گذاری خواهند کرد.در نتیجه به سمت این ارز هجوم می برند و این سناریو بخش اول لبخند را تکشیل می دهد.

سناریو دوم: این سناریو رویکرد ضعیف دلار را نشان می دهد و دلار به سمت پایین افت خواهد کرد.این سناریو زمانی شکل می گیرد که اقتصاد آمریکا به دلایلی مانند کاهش نرخ بهره ضعیف می شود. در این زمان معامله گران شروع به فروش دلار خواهند کرد در نتیجه دلار ریزش می کند.در این زمان سرمایه گذارانی که بر روی دلار سرمایه گذاری کرده بودند از آن فاصله خواهند گرفت و این سناریو بخش پایین لبخند را تشکیل می دهد.

سناریو سوم: در این سناریو دلار به دلیل رشد اقتصادی آمریکا دوباره تقویت می شود و دلار به دلیل افزایش ارز آن رشد خواهد کرد.به عبارتی به دلیل رشد اقتصادی آمریکا که می تواند به دلایلی مانند افزایش نرخ بهره باشد،ارزش دلار نیز افزایش خواهد یافت و این سناریو نیز بخش سوم لبخند را تشکیل می دهد و لبخند کامل می شود.

این نظریه در سال 2007 که بحران مالی به وجود آمده بود تائید شده است و در آن زمان به درستی عمل کرده است.

در آن زمان که دنیا با بحران مالی روبرو شده بود دلار از نظر اقتصادی بسیار رشد کرد که سناریو اول را تشکیل داده بود.اما ناگهان در سال 2009 به شدت سقوط کرد و سپس سرمایه گذاران به ارزهای با بازدهی بالا بازگشتند و دلار را به عنوان بدترین ارز آن سال انتخاب کردند.بنابراین تئوری لبخند نشان دهنده آن می باشد.

سخن پایانی

از آنجا که معامله گران در بازار فارکس علاوه بر تبادل جفت ارزها می توانند شاخص ها و دارایی های معتدد را معامله کنند،در این مقاله شاخص دلار را به شما معرفی کردیم تا شناختی از آن در این بازار مالی داشته باشید. همانطور که دانستید شاخص دلار با نماد AUDX شامل سبدی از متوسط وزنی هندسی است که ارزهای خارجی را در مقابل دلار نشان می دهد.

این شاخص که شامل 6 ارز بسیار قدرتمند یورو(EUR)،ین ژاپن(JPY)،پوند انگلیس(GBP)،دلار کانادا(CAD)،فرانک سوئيس(CHF) و کرون(SEK) می باشد،با استفاده از آن می توان دلار را با این ارزهای قدرتمند مقایسه کرد. این شاخص در بازار فارکس می تواند بسیار کمک دهنده باشد و به معامله گران برای تحلیل بازار کمک کند و قدرت یا ضعف دلار را نسبت به سایر ارزهای قدرتمند بازارهای مالی نشان دهد بنابراین خوب است که معامله گران با این شاخص آشنایی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

همچنین معامله گران می توانند این شاخص را معامله کنند زیرا این شاخص از گذشته تا الان قابلیت معامله را دارد و برای معامله گرانی که می خواهند آن را معامله کنند در بازارهای مالی دردسترس می باشد.

این آموزش یکی از دهها آموزش رایگانی بود که در سایت تجارت فارکس در اختیار شما قرار گرفته است. برای دسترسی به تمامی آموزشها روی عبارت آموزش رایگان فارکس کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها