اندیکاتور (Indicator) در بازار فارکس چیست؟

تاریخ آخرین بروزرسانی: 16 می 2023
معنای لغوی کلمه اندیکاتور (Indicator) شاخص یا مبنای اندازه‌گیری است. با مقایسه داده‌ها و متغیرهای مورد نظر، می‌توان اندیکاتور (Indicator) را ایجاد کرد. معامله‌گران در فارکس از فایل‌هایی که در محیط Meta Editor پلتفرم متاتریدر ۴ یا ۵ نوشته می‌شوند، استفاده می‌کنند. برای نوشتن برنامه اندیکاتور فارکس، باید همانند زبان برنامه‌نویسی، عمل کرد. نرم‌افزار MetaTrader شامل زبان برنامه‌نویسی مخصوص خود به نام MQL4 یا نسخه‌ی MQL5 است که بسیار شبیه کد‌های زبان‌های C و C++ است. برای استفاده از اندیکاتور، فایل‌های مورد نیاز را در مسیر Indicator متاتریدر ذخیره و نصب کرده، و در زمان نیاز با فراخوانی آن بر روی چارت خود میتوانید به سادگی از آن استفاده کنید.

انواع اندیکاتور فارکس چیست

به طور کلی همه اندیکاتورهای فارکس به لحاظ نوع نمایش به ۳ دسته تقسیم می شوند:
  • اندیکاتور (Indicator) همراهی کننده قیمت در چارت
  • اندیکاتور (Indicator) نوسان کننده در محدوده مشخص
  • اندیکاتور (Indicator) سفارشی

اندیکاتورهای همراهی کننده قیمت در چارت

همانطور که از اسم اندیکاتور (Indicator) پیداست این اندیکاتور قیمت را در چارت دنبال می کند. یعنی قیمت به هر جهتی که حرکت داشته باشد اندیکاتور قیمت را همراهی میکند و در همان جهت حرکت میکند. اگر رشد قیمت خروجی بالا می رود و با کاهش قیمت خروجی اندیکاتور نیز کاهش پیدا می کند. معروفترین اندیکاتور از این دسته که در متاتریدر نیز به صورت عمومی در اختیار معامله گران قرار گرفته است اندیکاتور میانگین حرکت (Moving Average) یا اندیکاتور آلیگیتور(Alligator) است.
اندیکاتور (Indicator)

اندیکاتور (Indicator)

اندیکاتورها به عنوان ابزارهای مهمی در تحلیل تکنیکال شناخته می‌شوند. با استفاده از این ابزارها، معامله‌گران می‌توانند با تحلیل قیمت و حجم معاملات، سیگنال‌هایی را برای ورود و خروج از بازار تشخیص دهند. اندیکاتور‌ها به دو نوع تأخیری و پیش‌بینی شونده تقسیم می‌شوند. اندیکاتورهای تأخیری، قیمت را تحلیل کرده و به صورت تأخیری سیگنال را تولید می‌کنند. برای مثال اندیکاتور میانگین حرکت، با محاسبه میانگین قیمت در بازه‌های زمانی مختلف، سیگنال خرید و فروش را تأخیری تولید می‌کند. اما اندیکاتورهای پیش‌بینی‌شونده، با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و تحلیل آماری، قیمت را پیش‌بینی کرده و سیگنال را به صورت پیش‌بینی شونده تولید می‌کنند. از مثال‌های این دسته، می‌توان به اندیکاتور استوکاستیک و RSI اشاره کرد. در نهایت، اندیکاتورها تنها یکی از ابزارهای تحلیلی در بازار سرمایه هستند و برای معامله موفق، نیاز به ترکیب این ابزارها با مدیریت سرمایه و تحلیل بنیادی دارید.

اندیکاتورهای نوسان کننده در محدوده مشخص

محدوده نمایش خروجی این نوع اندیکاتور، محدود است یعنی هر میزان قیمت تغییر کند بالا یا پایین برود محدوده نمایش خروجی بطور مثال بین اعداد ۰ تا ۱۰۰ محدود است. اسیلاتورهای معروف استوکاستیک Stochastic ، آر اس آی (RSI  (Relative strength index  ، مومنتوم Momentum از معروف ترین این دسته هستند. [elementor-template id="52272"]

اندیکاتورهای سفارشی

در پلتفرم معاملاتی متاتریدر اندیکاتورهای زیادی به صورت عمومی وجود دارد که هر معامله گر براساس نیاز از این اندیکاتورها میتواند استفاده کند اما گاهی یک معامله گر براساس یک سری داده و متغییر مشخص به دنبال نوع خروجی متفاوتی است که در این صورت میتواند این اندیکاتور را در محیط ادیتور متاتریدر طراحی کند. به این دسته اندیکاتورهایی که برای هدف خاصی توسط کاربر طراحی مشود اندیکاتورهای سفارشی میگویند. اندیکاتور سفارشی ویکلی اوپن اندیکاتور ساده و کاربردی است که در این دسته اندیکاتورها قرار دارد.

انواع کاربرد اندیکاتور(Indicator)

اندیکاتورها بر اساس بررسی قیمت گذشته بازار طراحی میشوند و میتوانند به منظور متفاوتی استفاده شوند. براساس کاربرد به سه دسته تقسیم می شوند:
  • هشدار دهنده
  • پیشبینی کننده
  • تایید کننده

اندیکاتورهای هشدار دهنده

در زمان های خاص بر اساس طراحی و شرایطی که برای اندیکاتور درنظر گرفته ایم میتوانند وقوع شرایطی را هشدار بدهند. به طور مثال میتوان اندیکاتوری را طراحی تنظیم کرد که شروع تغییر جهت بازار،علائم بازگشت روند یا حتی زمان اخبار فاندامنتال را به وسیله آلارم هشدار دهند.

اندیکاتورهای پیشبینی کننده

یکی دیگر از کاربرد اندیکاتورها پیشبینی قیمت آینده بازار است. اما معمولا اندیکاتورهای بسیار کمی هستند که پیشبینی دقیقی از آینده داشته باشند. و معمولا خطای استفاده از آن ها بسیار زیاد است به همین دلیل از این کاربرد آن کمتر استفاده می شود.

اندیکاتورهای تایید کننده

از این دسته اندیکاتورها برای گرفتن تایید جهت تشخیص درست تغییر روند بازار یا تغییرات قیمتی استفاده می شود و زمانی کاربرد دارد که معامله گر به وسیله تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال تغییرات قیمتی را پیشبینی کرده است و جهت اطمینان بیشتر تایید این تغییر را به وسیله یک ابزار کمکی نیز بررسی میکند.
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها