مدیریت ریسک معاملات فارکس | رمز ارزها

تاریخ آخرین بروزرسانی: 19 مارس 2024
مدیریت ریسک در معاملات یکی از مهمترین فاکتورهای آموزشی است که باید به آن توجه داشت، چراکه شما با رعایت مدیریت ریسک سودآوری شما تضمین  و در صورت عدم رعایت مدیریت ریسک معاملات چه در معاملات فارکس و چه معاملات رمز ارزها یقینا حتی اگر سودآور هم باشید در نهایت متضرر خواهید بود. اگر تمایل دارید چه در بازار فارکس و چه در بازار ارزهای دیجیتال یک معامله گر موفق باشید یقینا باید یک استراتژی مدیریت ریسک منطقی برای خودتان داشته باشید، یقینا استراتژی های مدیریت ریست بسته به استراتژی معاملاتی که استفاده میکند و همچنین میزان سرمایه شما متغیر خواهد بود و خود شما یا طراح استراتژی معاملاتی باید به آن پرداخته باشد. اما در این مقاله شما را با اصول مدیریت ریسک در معاملات آشنا میکنیم تا بتوانید اولا استراتژی مدیریت ریسک خودتان را ایجاد کنید و در ثانی در صورتی که از یک استراتژی معاملاتی دارای بخش مدیریت ریسک استفاده میکنید آنرا مورد بررسی و بازنگری قرار دهید. بعنوان یک فعال در بازارهای مالی که از سال 2007 بصورت حرفه ای مشغول به فعالیت و ترید هستم به شما پیشنهاد میکنم این آموزش فارکس را به هیچ وجه دستکم نگیرید و تا انتهای آن با دقت مطالعه کنید و تلاش کنید آنرا به خوبی درک کرده و فرابگیرید.

5 مرحله رایج مدیریت ریسک در معاملات

  • مدیریت مالی شخص
  • استفاده از سرمایه فرضی
  • بررسی گذشته بازار
  • بررسی موقعیت فعلی
  • ایجاد قانون منظم
این 5 مرحله رایجترین روش برای کنترل و مدیریت ریسک در معاملات هستند که در ادامه به توضیح هرکدام از این مراحل خواهیم پرداخت. شاید تصور کنید برای هر معامله اگر بخواهیم این 5 مرحله را پیاده سازی کنیم بسیار زمانبر و دشوار است، اما نگران نباشید کافی است این 5 مرحله را به خوبی بیاموزید سپس خواهید دید که پیاده سازی آنها چقدر ساده و چقدر سریع است و زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت.

مدیریت مالی شخص

زمانی که از مدیریت مالی شخصی سخن میگوییم به معنی این است که شخص معامله کننده باید در یک تعادل روحی و روانی مناسب برای تجزیه و تحیلیل بازار باشد و سپس با مدیریت کردن دارایی خود تلاش بر پایین آوردن ریسک های معاملاتی داشته باشد. برای کم کردن ریسکهای معاملاتی توسط شخص معامله گر باید فاکتورهایی لحاظ شود مثلا استفاده از حد سود و حد ضرر، استفاده از تقسیم کلی سرمایه به چند قسمت و موارد متعدد دیگه که در ادامه توضیح خواهیم داد. پس منظور ما از مدیریت مالی شخص معامله گر است. یک معامله گر موفق در بازارهای مالی شخصا عوامل مختلفی را رعایت میکند و به آنها توجه دارد که عبارت هستند از: 1: کنترل احساسات 2: برنامه ریزی برای معاملات 3: استفاده از حد سود و حد ضرر 4: رعایت ریسک حداکثر یک درصدی 5: رعایت ریسک به ریوارد منطقی برای مشاهده توضیحات هرکدام در ادامه با ما همراه باشید.

کنترل احساسات

کنترل احساسات بزرگترین فاکتوری است که شخص معامله گر باید آنرا رعایت کند. به همین جهت ما اولین موردی که معامله گر باید بتواند رعایت کند را کنترل احساسات میدانیم. نمیدانم آیا سابقه معامله گری دارید یا نه، اگر تجربه معامله گری ندارید یقینا از معامله گران دیگر اگر به پرسید به شما خواهند گفت که همه چیز خوب بود اما به یکباره متضرر شدند. دلیل این اتفاق بسیار ساده است: عدم کنترل بر احساسات توسط معامله گر. تصور کنید اگر یک معامله گر یک استراتژی بسیار خوب داشته باشد وقتی در چند معامله اول با سود از بازار خارج شود حس طمع به او خواهد گفت که تو که خوب سود میکنی خوب چرا با حجم بالاتری معامله انجام نمیدهی؟ یا فکر کنید وارد یک معامله شده اید با تمامی فاکتورهای صحیح برای خروج از آن اما اگر کنترل بر روی احساسات خود نداشته باشید وقتی در ضرر قرار بگیرید بجای خروج به موقع مدام با احساس خود بازار را تحلیل میکنید و تصور میکنید که اگر کمی صبر کنم روند بازار به سود من در حرکت خواهد بود. یا حتی بدتر تصور کنید که یک معامله گر با شنیدن یک خبر مثلا جنگ در یک کشور تولید کننده نفت، بدون اینکه از صحت این خبر مطلع شود و از روی احساس شروع کند به خرید نفت با این تصور که جنگ شده پس نفت گران میشود، حال آنکه اصل خبر کلا چیز دیگه ای بوده. این سه مثال و بسیاری از مثالهای دیگر که اکنون با خود مرور میکنید همه شرایط احساسی هستند که باعث میشوند شما کنترل صحیح روی احساسات خود نداشته باشید و در نهایت با ضررهای سنگین از بازار خارج شوید. شاید شایع ترین و بارزترین نوع عدم کنترل احساسات در میان معامله گران حس انتقام باشد. بارها دیده ام که معامله گر در یک یا چند معامله بصورت پشت سرهم ضرر کرده و حتی سرمایه حساب خود را از دست داده است. در حالت طبیعی او باید چند روزی استراحت کند و سپس به بررسی دلایل این ضرر بپردازد اما آنچه در عمل برای 90 درصد اتفاق خواهد افتاد این است که فکر میکنند باید با بازار وارد جنگ شوند و انتقام بگیرند. فکر میکنند با پس گرفتن ضررهایی که کرده اند و حتی سود مازاد انتقام خود را از بازار گرفته و آرام میشوند. همین عدم کنترل بر روی حس انتقام بدون شک باعث ایجاد چالش عصبی و ایجاد ضررهای بیشتر و بزرگتر خواهد شد.

برنامه ریزی برای معاملات

شاید معامله کردن در بازارهای مالی کمی به یک میدان جنگی شباهت داشته باشد. به این معنی که همانطور که در میدان جنگ برای پیروزی نیاز به برنامه ریزی و ایجاد استراتژی است در بازار های مالی نیز نیاز به برنامه ریزی دارید. مدیریت ریسک در معاملات نیاز دارد که شما یک برنامه جامع داشته باشید و برای خودتان مشخص کنید که دقیقا قرار است در چه بازه زمانی و با چه سرمایه ای و در چه تایم روزانه ای و البته با چه استراتژی به چه هدفی برسید. یقینا هدف که همان کسب سود است اما یقینا کسب یک سود 1 درصدی بسیار ساده تر است از کسب سود 5 درصدی(( منظور از کسب سود درصدی سودی است که بصورت مستمر بتوانیم برای خود ایجاد کنیم نه در یک بازه زمانی کوتاه و بعد مدام ضرر کردن )) پس برای انجام معاملات خود برنامه ریزی داشته باشید و بر اساس آن اقدام کنید من یک برنامه معاملاتی که برای خودم پیاده سازی میکنم را برای شما بیان میکنم دقت کنید. سرمایه من 10000 دلار است و تمایل به کسب سود ثابت ماهیانه بین 3 تا 5 درصد دارم. استراتژی مورد استفاده من ترید با چارت خالی است (( در بخش استراتژی ها خواهید آموخت )). من این سود مستمر را برای حداقل یکسال نیاز دارم تا به سود مرکب در حساب دست پیدا کنم. بازه زمانی که در روز قادر هستم معامله کنم و البته با استراتژی من همخوانی دارد ساعت 5 عصر تا 9 شب هست. در تایم معاملاتی من باید یکسری بررسی ها در ابتدا انجام بدهم مثلا چک کردن اخبار اقتصادی منتشر شده در روز یا اخباری که در بازه معاملاتی من منتشر میشود. همانطور که میبینید من 5 قانون اولیه برای خودم برنامه ریزی کردم تا بتوانم مدیریت ریسک در معاملات را در این چهار چوب انجام دهم پس: من به هیچ وجه  توقع سود بیشتر از 5 درصد ماهیانه ندارم و بر همین اساس دیگر فاکتورهای معاملاتی خودم مثلا حجم هر معامله یا حد سود و حد ضرر رو تعریف میکنم. همچنین استراتژی من کاملا مشخص هست و قرار هست فقط با همین استراتژی تحلیل کنم و ترید انجام بدم. من دنبال سود مرکب در حسابم برای بازه زمانی یکساله هستم پس لزوما باید ریسک به ریوارد منطقی برای هر معامله در بخش حد سود و ضرر ایجاد کنم. ازطرفی دیگه من تایم تریدی که دارم هر روز ساعت 5 تا 9 شب هست پس برنامه روزانه خودم رو طوری میچینم که به این تایم معاملاتی من تداخلی وارد نکنه. همانطور که میدانید اگر شما در این تایم مثلا مشغول انجام کار دیگه ای هم باشید مثلا پیاده روی خوب طبیعی هست که تمرکز کافی روی تحلیل و ترید نخواهید داشت. و درنهایت من قبل از انجام هرکاری در روز معاملاتی خودم باید یکسری بررسی ها رو انجام بدم پس بدون انجام اونها به هیچ وجه اقدام به تحلیل و ترید نمیکنم و حتما حتما حتما در ابتدای تایم کاری خودم هر آنچه باید بررسی کنم رو بررسی خواهم کرد. میبینید که برای معامله گری و پایین آوردن و مدیریت ریسک معاملات مجبور هستیم که برنامه ریزی دقیق و جامعی برای خودمان داشته باشیم.

استفاده از حد سود و حد ضرر

قبلا در خصوص اهمیت استفاده از حد سود و حد ضرر یا همون استاپ لاس و تیک پرافیت در یک مقاله دیگه کامل صحبت کردیم و همانطور که میدانید شیوه تعیین حد سود و حد ضرر بسته به استراتژی افراد متفاوت هست. اما در این بخش برای تاکید بیشتر این مبحث را مطرح کردیم که بدانید اگر تمایل دارید در معاملات خودتان مدیریت ریسک داشته باشید لزوما باید از استاپ لاس و تیک پرافیت استفاده کنید. یک معامله گر موفق کسی است که از استراتژی استفاده کند که دارای حد سود و حد ضرر منطقی باشد، پس به هیچ وجه دنبال استراتژی هایی نباشید که در آن شیوه صحیحی برای تعیین حد سود و حد ضرر وجود ندارد. شاید یکی از مهمترین عوامل ضرر معامله گران عدم رعایت مدیریت ریسک معاملات بوسیله تعیین حد سود و حد ضرر باشد، پس از این فاکتور مهم و اساسی به هیچ وجه چشم پوشی نکنید.

رعایت ریسک حداکثر یک درصدی

اگر مقالات مختلف را مطالعه کنید یقینا در مبحث تعیین میزان ریسک هرکسی حرفی میزند اما از نظر من با توجه به تجربه ای که دارم شما در هر روز نهایت برای مجموع معاملات خودتان یک درصد کل سرمایه اولیه را بعنوان ریسک باید در نظر بگیرید. منظور از سرمایه اولیه سرمایه اول روز معاملاتی است. مهم نیست شما چه تعداد معامله ای را انجام میدهید فقط باید در نظر داشته باشید که مجموع معاملات شما نباید بیشتر از یک درصد کل سرمایه به شما ضرر وارد کنند. همین یک فاکتور به تنهایی کلی از استراتژی ها را از چرخه خارج میکند ولی نگران نباشید چرا که به نفع شماست. بسیاری از استراتژی هایی که در سایتهای مختلف میبینید واقعا سود آور نیستند و نویسنده آن استراتژی صرفا تلاش داشته که یک مطلب جدید به سایت خود اضافه کند. استراتژی های اصلی و موفق رعایت ریسک یک درصدی را رعایت میکنند حالا ممکن است شما با استراتژی که ترید میکنید میزان حد ضرری که تعریف میکند در یک معامله به این میزان باشد یا در چند معامله. شاید تصور کنید که خوب این یک درصد بسته به حجم و بالانس میتواند متغیر باشد، اما این اشتباه است چرا که تعیین حجم ورودی به معاملات بسته به میزان سرمایه اولیه شما متغیر خواهد بود بعنوان مثال شما با سرمایه 1000 دلاری نهایت مجاز به استفاده از حجم مثلا 0.05 خواهید بود. (( دقت کنید گفتیم مثال چرا که این مورد بسته به استراتژی و عوامل مختلف متغیر است )) اما زمانی که بالانس شما 10000 دلار باشد با همان شرایط پس حجم معاملاتی شما به 0.5 افزایش پیدا خواهد کرد و عملا ده برابر میشود.

رعایت ریسک به ریوارد منطقی

مدیریت ریسک معاملات
مدیریت ریسک معاملات
یکی دیگر از فاکتور های رعایت و مدیریت ریسک معاملات در بازارهای مالی تعریف و مشخص کردن ریسک به ریوارد منطقی است. منظور از ریسک همان حد ضرر یا چیزی که از دست میدهید است و منظور از ریوارد حد سود یا چیزی که بدست خواهید آورد است. باید یک نسبت منطقی بین ریسک و ریوارد شما حاکم باشد نه اینکه مثلا در ریسک یا همان حد ضرر شما 100 دلار برای ضرر در نظر بگیرید اما برای سود خودتان 50 دلار بعنوان حد سود در نظر داشته باشید. باید یک نسبت منطقی در خصوص ریسک به ریوارد در نظر گرفته شود. از نظر من بهترین نسبت ریسک به ریوارد عددی است که حداقل تاکید میکنم حداقل میزان حد سود شما دو برابر میزان حد ضرر شما باشد. بعنوان مثال اگر شما در یک معامله توقع سود 100 دلاری دارید میتواند منطقی باشد که توقع ضرر شما نیز 50 دلار باشد. البته بالاتر گفتیم که همین میزان ریسک هم در هر بازه زمانی مثلا یکروزه نهایت باید یک درصد کل بالانس شما باشد. اما در بحث ریسک به ریوارد بصورت کلی صحبت نمیکنیم و برای هر معامله تفکیک شده است. توجه کنید که اگر شما نسبت حد سود دو برابری به حد ضرر داشته باشید عملا اگر از هر 3 معامله شما یک معامله سود شود برای دو معامله دیگر جای ضرر دارید که تازه سود معامله قبل شما صفر شود یا برعکس تصور کنید شما دو معامله پشت سرهم با ضرر 50 دلاری داشته اید پس اگر یک معامله با سود 100 دلاری داشته باشید به خوبی توانسته اید مدیریت ریسک معاملات را انجام دهید. در عالم واقع یک استراتژی خود معمولا به این شکل است که از هر 5 معامله انتظار میرود که 3 معامله با سود و دو معامله با ضرر همراه باشد، پس اگر نسبت حداقل 2 به 1 برای حد سود به حد ضرر داشته باشید شما در پایان 5 معالمه یک معامله سود آور را با دو ضرر ده 0 کرده اید و دو معامله سود آور بعدی سود خالض شما خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنیم حتما در استراتژی خود این مورد را بررسی و در حساب دمو تست کنید.

استفاده از سرمایه فرضی

تا اینجای مقاله تازه بخش اول رو تموم کردیم که مهمترین بخش بود یعنی مدیریت شخص معامله گر اما موضوع دوم برای مدیریت ریسک معاملات که بیشترین کاربرد را در بازار فارکس نیز دارد، استفاده از سرمایه فرضی یا همان حساب دمو است. شما اگر موارد بالا را به خوبی مطالعه کرده باشید نباید به هیچ وجه سریعا در حساب حقیقی خود پیاده سازی کنید پس در اولین گام در یک حساب دمو آنرا مورد بررسی قرار دهید. تصور کنید شما در حساب حقیقی خود سرمایه 5000 دلاری دارید خوب اول یک حساب دمو 5000 دلاری باز کنید و حالا این موارد را در این حساب تمرین و تکرار کنید تا به خوبی به آن مسلط شوید. پس از اینکه در حساب دمو و با سرمایه فرضی به موفقیت دست پیدا کردید میتوانید این موارد و استراتژی خود را در حساب حقیقی خودتان پیاده سازی کنید.

بررسی گذشته بازار

اکثر افراد تصور میکنند توجه به گذشته بازار هیچ ربطی به مدیریت ریسک معاملات ندارد، اما این یک اشتباه کشنده است و برعکس باید حتما حتما حتما شما به گذشته بازار دقت داشته باشید. تصور کنید شما بر اساس استراتژی خودتان یک بازگشت روند و شکل گیری یک روند نزولی را تحلیل میکنید. پس از بررسی گذشته بازارا بعنوان مثال در نقطه مشابه سال قبل شاهد این هستید که بازار در گذشته نیز 10 مرتبه در اینچنین شرایطی در همین محدوده قرار گرفته بوده و از این 10 مرتبه 6 مرتبه بجای اینکه مانند تصور شما روند تغییر کند بعد از یک اصلاح کوچک روند مجدد به حرکت خود ادامه داده است. وقتی به این مورد برخورد میکنید یقینا با کم کردن حجم ورودی در معامله یا حتی صرفنظر از این معامله میتوانید یک قدم بزرگ در راه مدیریت سرمایه بردارید و از ضرر احتمالی بزرگ که در کمین شماست رهایی پیدا کنید.

بررسی موقعیت فعلی

پس از آنکه گذشته بازار را بررسی کنید عجولانه اقدام به معامله نکنید و کمی صبر کنید و موقعیت فعلی بازار را نیز با آنچه از گذشته بازار درک کردید مطابقت دهید. حتی شاید بد نباشد اگر کمی به اخبار اقتصادی منتشر شده یا در انتظار انشار که ممکن است روی تحلیل شما اثر بگذارند هم تمرکز کنید. درواقع اینطور بگم بهتون نباید بدون در نظر گرفتن شرایط و موقعیت فعلی بازار بدون درنگ نیز معامله ای را انجام داد و برعکس با بررسی دقیق و اعتبار سنجی میتوانید با کم یا زیاد کردن حجم معاملات یا حتی صرفنظر یا کمین برای موقعیت بهتر به سودهای بهتری دست پیدا کرد. مدیریت ریسک معاملات یک هنر است که باید بر اساس آن جوانب مختلف و حالتهای احتمالی را به خوبی بررسی کرد.

ایجاد قانون منظم

تمام آنچه تا بحال به شما گفته ایم زمانی سود آور خواهد بود و باعث کم شدن و مدیریت ریسک معاملات شما خواهد شد که برای شما بصورت یک قانون منظم در آمده باشد و شما به این قوانین که خودتان برای خودتان ایجاد میکنید پایبند باشید. تازمانی که درک نکنید که پایبند بودن به این قوانین به نفع خود شماست به هیچ عنوان قادر نخواهید بود که مدیریت ریسک معاملات خودتان را به خوبی انجام دهید. تصور نکنید که مطالبی که برای شما قرار داده ایم را صرفا با مطالعه میتوانید پیاده سازی کنید و به سود برسید، خیر تا زمانی که این موارد را به خوبی فرا نگیرید و آنها را برای خودتان بصورت یک قانون منظم پیاده سازی نکنید هیچ موفقیتی کسب نخواهید کرد.

بجای فرار کردن بیاموزید

اکثر معامله گران پس از چندین مرتبه ضرر و مخصوصا ضررهای سنگین در بازار فارکس یا بازار ارزهای دیجیتال دچار این تصور میشوند که مشکل از بازار مالی است که آنها ضرر میکنند و یا حتی تصور میکنند که این بازارها ساخته شده اند تا آنها ضرر کنند. همین مسئله موجب میشود که از بازار فرار کرده و آنرا رها کنند. اما اگر یادبگیریم که بجای فرار کردن به دنبال یادگیری باشیم و پس از اولین شکست به دنبال کشف دلایل آن شکست و آن ضرر باشیم یقینا نتایج بعدی که در انتظار ما خواهد بود مارا شگفت زده میکند. به شخصه گاها تصمیم میگیرم یک استراتژی یا سبک معاملاتی جدید را بررسی کنم و آنرا بیاموزم. تصور کنید پس از آنکه با آن سبک شروع به معامله (( در حساب دمو )) کردم اگه بعد از شکست خوردن آنرا رها کنم و از آن فرار کنم یقینا هیچ وقت با هیچ روشی به سود نخواهم رسید. اما کاری که من میکنم این است که اول بررسی کنم آیا به درستی معاملات را انجام داده ام و ایراد از خود من نبوده است؟ و اگر دیدم ایراد از سمت من نبوده و از استراتژی بوده بررسی میکنم که آیا میتوان این ایراد را برطرف کرد و به نتیجه مثبتی رسید یا خیر. درواقع همیشه بدنبال این باشید که بیاموزید و بجای فرار کردن آموختن را انتخاب کنید. فهرست مطالب برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها