بهترین اندیکاتور‌های معاملاتی تکنیکال در فارکس چیست؟

تاریخ آخرین بروزرسانی: 22 جولای 2023
آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که در تجارت فارکس از چه اندیکاتور‌های تجارت تکنیکال استفاده کنید و بهترین اندیکاتور کدام است؟ اگر اینطور است، این مقاله قطعاً برای شما جذاب خواهد بود. وقتی شما راهبردهای تجزیه و تحلیل تکنیکال خود را انتخاب می‌کنید، باید با دقت ابزارهای تجارت خود را انتخاب کنید! و اگرچه سبک شخصی من در تجارت بیشتر بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد قیمت است و از استفاده مستقیم از اندیکاتور‌ها خودداری می‌کنم، باور دارم که آنها می‌توانند بسیار مفید باشند هنگامی که به درستی استفاده می‌شوند. امروز ما به بررسی برخی از بهترین اندیکاتور‌های تجزیه و تحلیل تکنیکال برای تجارت فارکس خواهیم پرداخت. ما درباره سیگنال‌هایی که می‌توان از این اندیکاتور‌ها استخراج کرد و نحوه به‌کارگیری آنها در رویکرد تجارت فارکس خود صحبت خواهیم کرد.  

بهترین اندیکاتور

اندیکاتور‌های تحلیل تکنیکال که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم، بر اساس زمانی که سیگنال را ارائه می‌دهند، می‌توانند اندیکاتور‌های پیشرو یا تأخیری باشند. اندیکاتور‌های پیشرو نیز به عنوان آسیلاتورها شناخته می‌شوند. این اندیکاتور‌های تکنیکال فارکس، به شما سیگنال ورود/خروج قبل از وقوع واقعی رویداد مربوطه را ارائه می‌دهند. اندیکاتور‌های تأخیری، به طور معمول اندیکاتور‌های تأیید روند هستند. اندیکاتور‌های تأخیری سیگنال‌های تأییدی پس از وقوع واقعی رویداد ارائه می‌دهند. این اندیکاتور‌های تجارتی، که به شما سیگنال تأیید می‌دهند که روند در نمودار در حال انجام است. حالا بهترین اندیکاتور‌های تکنیکال برای تجارت در بازار فارکس را مرور کنیم:  

اندیکاتور‌های پیشرو (آسیلاتورها)

اندیکاتور‌های پیشرو، اندیکاتور‌هایی هستند که توانایی ارائه سیگنال اولیه را دارند. این بدان معناست که یک اندیکاتور پیشرو می‌تواند شما را قبل از حرکت پتانسیلی وارد بازار کند و در نتیجه یکی از بهترین اندیکاتورها خواهد بود. به خاطر داشته باشید که با وجود اینکه اندیکاتور‌های پیشرو می‌توانند شما را در ابتدای یک حرکت جدید وارد معامله کنند، بسیاری از مواقع شما سیگنال‌های نادرستی در طول راه دریافت خواهید کرد. بنابراین، تجاران اغلب بیش از یک اندیکاتور پیشرو را ترکیب می‌کنند تا تعدادی از سیگنال‌های نادرست را حذف کنند. حالا به شما دو اندیکاتور تکنیکال پراستفاده‌ترین در بازار فارکس را نشان خواهم داد! این‌ها اندیکاتور استوکاستیک و اندیکاتور RSI هستند.  

اندیکاتور استوکاستیک

اندیکاتور استوکاستیک توسط جورج لین ساخته شده است و یکی از بهترین اندیکاتور‌ها در اطراف است. من خودم در اواخر دهه 1990 با جورج لین آشنا شدم و حدود یک هفته را صرف یادگیری روش‌های تجارت او کردم. اما این یک داستان برای روزهای دیگر است. به طور اصولی، اندیکاتور استوکاستیک برای تعیین شرایط خرید زیاد و فروش زیاد در بازار استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، استوکاستیک گاهی اوقات به شما می‌گوید که خرید زیادی در بازار صورت گرفته است و قیمت‌ها ممکن است نیاز به یک اصلاح داشته باشند. اگر سیگنال فروش زیاد است، در این صورت استوکاستیک به شما می‌گوید که شاید خیلی از فروش‌ها با این ارز رخ داده باشد و یک عملیات واگرایی ممکن است رخ دهد. اندیکاتور استوکاستیک شامل دو خط است که همزمان حرکت می‌کنند و در یک نقطه با یکدیگر تعامل می‌کنند. علاوه بر این، این اندیکاتور دارای منطقه بالایی و پایینی است. منطقه بالا منطقه خرید زیاد و منطقه پایین منطقه فروش زیاد است. وقتی دو خط وارد منطقه پایینی می‌شوند، استوکاستیک به ما سیگنال فروش زیاد می‌دهد. در این حالت، می‌توانیم زوج ارز را خریداری کنیم وقتی که دو خط در طول خروج از منطقه فروش زیاد به صورت متقابل با یکدیگر تقاطع می‌کنند. اگر دو خط وارد منطقه بالایی شوند، استوکاستیک به ما می‌گوید که زوج فارکس ممکن است خرید زیادی داشته باشد. در این صورت، هنگامی که دو خط استوکاستیک در طول خروج از منطقه خرید زیاد به صورت متقابل با یکدیگر تقاطع می‌کنند، می‌توانیم زوج را بفروشیم. این دو سیگنال اساسی هستند که اندیکاتور استوکاستیک به ما ارائه می‌دهد. با این حال، استوکاستیک همچنین برای معاملات متفاوتی بسیار کاربردی است. اگر تحلیل تکنیکال خود را با استفاده از استوکاستیک انجام دهید، اغلب متوجه خواهید شد که این اندیکاتور به سمت بالا حرکت کرده و قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند، یا برعکس. این تقارن های صعودی و نزولی هستند. در صورت وجود تقارن صعودی بین قیمت و استوکاستیک، می‌توانیم افزایش قیمت ممکن را پیش بینی کنیم. برعکس برای تقارن نزولی. حالا بیایید به طور دقیق‌تر به اندیکاتور استوکاستیک بپردازیم:  
بهترین اندیکاتور

بهترین اندیکاتور

  این نمودار H4 از جفت ارز EUR/USD در بازه زمانی 16 دسامبر 2015 تا 20 ژانویه 2016 است. در پایین نمودار، اندیکاتور استوکاستیک را مشاهده می‌کنید.
  • پرچم سیاه اول به ما نشان می‌دهد که استوکاستیک در منطقه فروش زیاد قرار دارد. استوکاستیک به سمت بالا شکسته شده و قیمت شروع به افزایش می‌کند.
  • سپس سیگنال خرید زیاد را داریم. کاهش همین پس اتفاق می‌افتد.
  • سیگنال جدید فروش زیاد شروع ترند صعودی جدید را مشخص می‌کند.
  • سیگنال فروش زیاد بعدی منجر به بزرگترین کاهش در این نمودار می‌شود.
  • در مسیر پایین، استوکاستیک یک سیگنال نادرست فروش زیاد به ما می‌دهد.
  • سپس چیزی واقعی را دریافت می‌کنیم - سیگنال فروش زیاد که ما را در یک موقعیت خرید بلند بزرگ قرار می‌دهد.
  • سیگنال بعدی کوچک است و به وجود آمده بازار فروش زیاد را نشان می‌دهد. حرکت قیمت هم بسیار کوچک است.
  • سپس سیگنال جدید فروش زیاد دریافت می‌شود و ما یک حرکت بهتر به سمت پایین داریم.
  • در مسیر پایین، استوکاستیک یک سیگنال نادرست به ما می‌دهد.
  • در نهایت ما آخرین سیگنال - فروش زیاد را دریافت می‌کنیم. ما یک حرکت کوچک به سمت بالا داریم.
 

اندیکاتور نسبت قدرت (RSI)

اندیکاتور RSI یک اندیکاتور پیشگویی کننده مؤثر دیگر است و از بهترین اندیکاتورها است. این اندیکاتور شباهت‌هایی به اندیکاتور استوکاستیک دارد، زیرا نشانه‌هایی درباره شرایط خرید زیاد و فروش زیاد و همچنین تقارن‌ها را ارائه می‌دهد. با این حال، اندیکاتور RSI تنها یک خط دارد که وارد منطقه بالا و پایین در اندیکاتور می‌شود. این مناطق شامل مناطق خرید زیاد و فروش زیاد می‌شوند. وقتی خط RSI وارد منطقه بالا می‌شود، معمولاً بالاتر از مقدار 70، سیگنال فروش زیاد دریافت می‌کنیم. این سیگنال ما را در جایگاه فروش جفت فارکس قرار می‌دهد وقتی که خط RSI از منطقه فروش زیاد خارج می‌شود. وقتی خط RSI وارد منطقه پایین می‌شود، معمولاً کمتر از مقدار 30، سیگنال فروش زیاد دریافت می‌کنیم. در این صورت می‌توانیم جفت فارکس را خریداری کنیم وقتی که خط RSI از منطقه فروش زیاد خارج می‌شود. تقارن‌ها می‌توانند به همان شکلی که با استوکاستیک اتفاق می‌افتند، با استفاده از RSI مشاهده شوند. بعضی اوقات قمم و تپه‌های قیمت و RSI همگرا هستند و ما تقارن‌های صعودی و نزولی را دریافت می‌کنیم. تقارن‌های صعودی به احتمال زیاد حرکت به سمت بالا را پیش بینی می‌کنند، در حالی که تقارن‌های نزولی به حرکت به سمت پایین اشاره می‌کنند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به عملکرد اندیکاتور RSI بیندازیم:  
اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI

  در بالا، نمودار H4 جفت ارز GBP/USD در بازه زمانی 1 سپتامبر تا 2 اکتبر 2015 را مشاهده می‌کنید. در پایین نمودار اندیکاتور تکنیکال نسبت قدرت (RSI) را مشاهده می‌کنید. تصویر به سادگی دو سیگنال پشت سر هم را برای بازار فروش زیاد و خرید زیاد نشان می‌دهد که از RSI می‌آیند. پس از سیگنال اول که در منطقه فروش زیاد بود، قیمت شروع به افزایش قوی و پایدار می‌کند که حدود دو هفته طول می‌کشد. سپس سیگنال خرید زیاد را در این جفت فارکس GBP/USD دریافت می‌کنیم. RSI منطقه خرید زیاد را شکسته و قیمت شروع به کاهش قوی می‌کند که دو هفته دیگر طول می‌کشد.  

اندیکاتور‌های تاخیری

از نام می‌توان فهمید که این اندیکاتور‌ها تاخیر دارند. این بدان معناست که سیگنال پس از وقوع رویداد ظاهر می‌شود و بیشتر به عنوان تأییدیه و نه یک پیش‌بینی عمل می‌کند. در این روش، باید تأکید کنیم که بزرگترین مزیت اندیکاتور‌های تاخیری این است که به طور معمول تعداد کمتری سیگنال نادرست نسبت به اندیکاتور‌های پیشگویی‌کننده به شما ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، معایب آن‌ها این است که شما را بلافاصله در جریان قرار می‌دهند. حالا بیایید درباره برخی از این نوع اندیکاتور‌های تکنیکال صحبت کنیم:  

ADX

اندیکاتور میانگین حرکت جهت دار (ADX) یکی از بهترین اندیکاتورهای تکنیکال است که برای تجزیه و تحلیل روند استفاده می‌شود. این نشان می‌دهد که چقدر یک روند قوی و قابل اعتماد است. لطفاً این را با جهت روند اشتباه نگیرید. اندیکاتور ADX جهت روند را نشان نمی‌دهد. فقط نکاتی درباره قدرت یک روند را ارائه می‌دهد. اندیکاتور ADX به عنوان یکی از بهترین اندیکاتور‌های روند مورد توجه قرار می‌گیرد. دلیل این امر این است که نشان می‌دهد قدرت روند با دقت بالاتری را نشان می‌دهد و بسیار آسان در فهم است. ADX تنها یک خط منحنی است که بین 0 و 60 حرکت می‌کند. معامله‌گران مقادیر ADX بالاتر از 35-40 را به عنوان سیگنال‌های روند بسیار قوی در نظر می‌گیرند. این زمانی است که ما می‌خواهیم در بازار با آن حرکت قوی معامله کنیم! و برعکس، مقادیر بالاتر از 20 و پایین‌تر از 30 به عنوان نشانه‌هایی از روند در حال توسعه در نظر گرفته می‌شوند. وقتی مقدار ADX کمتر از 20 است، معمولاً نشانه شرایط بازاری بی‌روند است. این مهم است که درباره آن یادآوری شود زیرا بیشترین تقلب‌ها در این مقادیر کم ADX رخ می‌دهند. بنابراین، به طور معمول توصیه می‌شود هرگاه ADX کمتر از 20 باشد، خارج از بازار بمانید، مگر اینکه شما در حال معامله‌گری با استراتژی محدوده‌ای خاصی باشید. تصویر زیر نشان می‌دهد چگونه اندیکاتور ADX کار می‌کند:  
اندیکاتور میانگین حرکت جهت دار (ADX)

اندیکاتور میانگین حرکت جهت دار (ADX)

  این نمودار روزانه USD/JPY برای بازه زمانی 29 ژوئیه 2014 تا 17 فوریه 2015 است. در پایین اندیکاتور ADX با خط سطح 40.0 قابل مشاهده است. همانطور که می‌بینید، گاهی اوقات اندیکاتور ADX بالاتر از 40.0 حرکت می‌کند. در همان لحظه، قدرت روند صعودی افزایش می‌یابد. از آنجا که اندیکاتور ADX هیچ اطلاعاتی درباره جهت روند ارائه نمی‌دهد، به عهده ماست که تصمیم بگیریم روند به کدام سمت است. در این مورد، و به طور معمول در بیشتر موارد، یک نگاه سریع به نمودار، این موضوع را واضح می‌کند.  

 نوارهای بولینگر

نوارهای بولینگر (Bollinger Bands) یک اندیکاتور تکنیکال بر اساس تغییرات قیمت است. این اندیکاتور شامل یک باند بالا و یک باند پایین، و یک میانگین متحرک ساده در وسط است. باندهای بالا و پایین به عنوان سطوح پشتیبانی و مقاومت استفاده می‌شوند و معمولاً میانگین متحرک ساده به عنوان یک مؤثر جایگاه استفاده می‌شود. وقتی دو باند به هم نزدیک‌تر باشند، این به معنای این است که جفت ارز در یک محیط کم‌ترین نوسان است. وقتی باندها شروع به گسترش می‌کنند، این به معنای این است که جفت فارکس تجربه افزایش شتاب و نوسان قیمتی را داشته است. بر نمودار زیر نگاهی بیندازید:  
نوارهای بولینگر

نوارهای بولینگر

  این نمودار USD/CHF در نمودار H4 است. بازه زمانی 12 ژانویه تا 11 فوریه 2016 است. همچنین ما یک اندیکاتور حجم در پایین نمودار قرار داده‌ایم، تا بتوانید دلیل گسترش خطوط نوارهای بولینگر را ببینید. همانطور که می‌بینید، از 12 ژانویه تا 3 فوریه 2016 خطوط نوارهای بولینگر به هم نسبتاً نزدیک بودند. این به این معنی است که حجم معاملات به دلار آمریکا/فرانک سوئیس نسبتاً کم است و فرانک سوئیس در حالت محدوده‌ای بودن است تا روندی. ما یک خط روی اندیکاتور حجم قرار داده‌ایم که حجم معاملات متوسط فرانک سوئیس را تا 3 فوریه نشان می‌دهد. در 3 فوریه 2016، نوارهای بولینگر شروع به گسترش می‌کنند با حجم نادرست بالایی برای فرانک سوئیس. در همین زمان، قیمت کاهش می‌یابد. این زمانی است که باید در نظر داشته باشید که به فروش دلار آمریکا/فرانک سوئیس فکر کنید. اندیکاتور حجم این گسترش معاملاتی را توسط دلار آمریکا/فرانک سوئیس تأیید می‌کند.  

MACD

MACD یکی از بهترین اندیکاتورها است که دو میانگین متحرک از دو میانگین متحرک قیمت را می‌گیرد، سپس آنها را با دو میانگین متحرک دیگر صاف می‌کند. علاوه بر دو میانگین متحرک اندیکاتور، همچنین یک نمودار میانه وجود دارد که تفاوت (فاصله) بین دو میانگین متحرک را نشان می‌دهد. همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید، زمانی که از MACD استفاده می‌شود، تاخیر نسبتاً زیادی وجود دارد. با این حال، این یکی از پراستفاده‌ترین اندیکاتور‌های تکنیکال فارکس است. سیگنال‌های پایه MACD عبارتند از: هنگامی که دو خط MACD به بالا تلاقی می‌کنند، وارد معامله بلند شوید. هنگامی که دو خط MACD به پایین تلاقی می‌کنند، وارد معامله کوتاه شوید. تفاوت فروماندهانه - وقتی MACD به پایین حرکت می‌کند و قیمت به بالا تفاوت صعودی - وقتی MACD به بالا حرکت می‌کند و قیمت به پایین حالا به شما نشان خواهم داد که اندیکاتور MACD چگونه عمل می‌کند:  
MACD

MACD

  در بالا شما نمودار روزانه AUD/USD را می‌بینید. بازه زمانی 7 آوریل تا 23 اکتبر 2015 است. در پایین نمودار، اندیکاتور MACD با نمودار وسط خود را مشاهده می‌کنید.
  • نشانگر سبز اول در MACD یک تلاقی صعودی در خطوط MACD را نشان می‌دهد - سیگنال خرید بلند. سپس قیمت افزایش می‌یابد.
  • نشانگر قرمز اول در MACD یک تلاقی نزولی در خطوط MACD را نشان می‌دهد - سیگنال فروش کوتاه. سپس قیمت کاهش می‌یابد.
  • نشانگر سبز دوم - سیگنال خرید MACD. قیمت کمی افزایش می‌یابد، اما سپس کاهش می‌یابد و معامله احتمالی به یک معامله بازنده تبدیل می‌شود.
  • نشانگر قرمز دوم - سیگنال فروش MACD. آسترالیایی یک کاهش بزرگی را طی می‌کند.
  • نشانگر سبز سوم - تلاقی خرید MACD. AUD/USD کمی افزایش می‌یابد.
  • نشانگر قرمز سوم - سیگنال فروش MACD. قیمت دوباره کاهش می‌یابد.
  • نشانگر سبز چهارم - تلاقی خرید MACD. قیمت افزایش می‌یابد، اما سپس کاهش می‌یابد و خطوط MACD برای یک لحظه با هم تعامل می‌کنند. این معامله یک معامله بازنده است.
  • نشانگر سبز پنجم - تلاقی خرید MACD. قیمت دوباره افزایش می‌یابد.
 

سار پارابولیک

این اندیکاتور توسط ولز وایلدر، کسی که همچنین اندیکاتور RSI را ایجاد کرد، ساخته شده است. در نمودار، نقاط کوچکی را بالاتر و پایین‌تر از شمع‌ها قرار می‌دهد. وقتی شمع‌ها به سمت بالا بسته می‌شوند، نقاط زیر شمع‌ها قرار می‌گیرند. وقتی شمع‌ها به سمت پایین بسته می‌شوند، نقاط بالای شمع‌ها قرار می‌گیرند. در مقایسه با برخی از اندیکاتور‌های دیگر، سار پارابولیک به طور مساوی برای سیگنال‌های ورود و خروج مؤثر است، اما بسیاری از معامله‌گران عمدتاً از آن برای سیگنال خروج استفاده می‌کنند. یک قاعده سار پارابولیک که می‌توان از آن استفاده کرد، این است که در هنگام وجود سه نقطه زیر شمع‌ها خرید کنید و در هنگام وجود سه نقطه بالای شمع‌ها فروش کنید. تصویر زیر به شما نشان می‌دهد که سار پارابولیک چگونه عمل می‌کند:  
سار پارابولیک

سار پارابولیک

  این نمودار H4 جفت ارز USD/CAD است. دوره زمانی آن از 30 دسامبر 2015 تا 2 فوریه 2016 است. نقاط سیاه نشان دهنده اندیکاتور Parabolic SAR هستند.   خلاصه تجارت با استفاده از اندیکاتور‌ها یکی از روش‌های محبوب برای نزدیک‌شدن به بازار فارکس است. اندیکاتور‌ها باید با شرایط فعلی بازار در کنتکست قرار گیرند تا سیگنال‌های نادرست را کاهش دهند. تحلیل تکنیکال با استفاده از اندیکاتور‌ها می‌تواند به منظور تنظیم نقاط ورود و خروج دقیق‌تر در نمودارها انجام شود. دو نوع اندیکاتور وجود دارد:
  • اندیکاتور‌های پیشرو
  • اندیکاتور‌های دنبال کننده
محبوب‌ترین اندیکاتور‌های پیشرو عبارتند از:
  • اندیکاتور استوکاستیک
  • اندیکاتور نسبت قدرت (RSI)
محبوب‌ترین اندیکاتور‌های دنبال کننده عبارتند از:
  • میانگین اندیکاتور جهت‌گیری (ADX)
  • باند های بولینگر
  • MACD
  • سار پارابولیک (متوقف کننده و معکوس)
  منبع: فارکس ترینینگ گروپ  
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها